March 1, 2012

Membangun Sebuah Ideologi.

Photo credit [here]

Kita dan Realiti.
Hampir 7 bulan saya berada di bumi Kanada. Alhamdulillah, Allah mengizinkan saya untuk melanjutkan pengajian dalam jurusan Molekular Biologi di bawah program sains hayat di Universiti Toronto. Sepanjang pembelajaran disini  berbagai kejutan dan pengalaman baru dialami. Sebagai seorang pelajar jurusan biologi suka saya memperkatakan mengenai topik kali ini dari lensa akademik saya.

Terkejut juga saya apabila sampai dan melihat bagaimana subjek sains biologi diajar disini. Antara kepelikan yang paling utama ialah bagaimana masyarakat akademik disini mengangkat teori evolusi sebagai asas bagi pembelajaran ilmu biologi. Secara konseptualnya ilmu biologi biasanya diasaskan melalu teori sel (Theory of Cell) dimana unit asas bagi setiap organisma hidup ialah sel. Tetapi disini beserta teori sel ini ialah teori evolusi (Theory of Evolution) dimana premis utamanya ialah setiap organisma hidup berkongsi moyang yang sama (common ancestor). Dua konsep ini dianggap asas disini dan subjek evolusi merupakan subjek wajib di tahun pertama bagi semua pelajar jurusan sains hayat.

Namun, tidak semua konsep yang dipelajari didalam subjek evolusi adalah salah dan perlu ditolak. Tidak. Sebagai mereka yang berpelajaran kita perlu adil dalam menilai pendapat orang lain dan menganalisa sesuatu secara tepat. Kebanyakan idea didalam konsep ini merupakan sesuatu yang ‘common sense’ dan mampu dicerna oleh sesiapa sahaja . Tidak dilupakan ada juga yang ‘not making any sense’.

Tetapi bagi saya apa  yang membimbangkan tentang kaedah pengajaran biologi dari sudut pandang evolusi ialah sekularisasi ilmu. Dengan adanya evolusi kononnya terjawablah asal usul sesuatu spesies. Mereka tidak perlukan lagi Tuhan untuk menjelaskan diversifikasi spesies bakteria, arkaea, tumbuhan mahupun haiwan yang wujud di muka bumi ini. Didalam subjek ‘Diversity of Species’ misalnya saya belajar mengenai bermacam jenis organisma dengan berbagai jenis morfologi, berbagai jenis cara makan, berbagai jenis cara membiak dan berbagai jenis adaptasi untuk hidup di persekitaran yang berbagai. Tetapi akhirnya mekanisma evolusi yang mendapat tempat sebagai punca bagi semua diversiti ini. Akhirnya ilmu menjadi kering dan langsung tidak membawa manusia kembali mengangungkan Sang Pencipta. Jadilah ilmu sekadar makanan akal yang tidak dapat membangkitkan ruh.

Proses sekularisasi ini bukan sahaja menjangkiti pendidikan biologi malah pendidikan itu sendiri secara keseluruhannya. Malah bukan sahaja sistem pendidikan tetapi meliputi sistem kekeluargaan, ekonomi, politik dan sebagainya umumnya pada realiti hari ini.

Ideologi dan pendokong.

Sesuatu ideologi tidak akan mampu bangkit malah wujud tanpa ada pendokongnya.

Ini merupakan suatu kenyataan yang saya rasa mampu diterima oleh semua. Sekularisasi dalam pengajaran subjek biologi tadi ialah kerana adanya mereka yang terima, yakin dan mengembangkan ideologi evolusi itu tadi. Misalnya, profesor-profesor disini telah menghabiskan masa muda mereka menelaah, mengkaji, menganalisa untuk menjustifikasi kebenaran ideologi ini. Ideologi ini kemudiaannya dikembangkan dengan diajar kepada pelajar-pelajar mereka. Usaha mereka nampak keberhasilannya melihatkan bagaimana buku-buku teks biologinya kini diolah dengan cara pandang evolusi baik dari sudut terminologi hingga kepada konsep-konsep. Ya, ideologi ini bangkit dengan usaha pendokong-pendokongnya yang meyakini akan kebenarannya dan menganggap sudut pandang ini yang patut diterima oleh masyarakat umum.

Ingin saya perjelaskan lagi, bahawa ilmu itu mungkin sama tetapi pendokongnya akan menentukan halatuju dalam konteks ini ilmu itu. Ingin saya berikan contoh disini bagaimana saya diajar subjek biologi di bangku sekolah menengah dahulu. Kelas kami akan dimulakan dengan bacaan doa. Seringkali ayat-ayat Al-Quran diselitkan didalam pembelajaran kami. Ketika menerangkan konsep embriologi, Al-Quran menjadi sandaran. Malah pernah soalan pertama dalam ujian bulanan kami ialah ayat Al-Quran yang merujuk kepada sesuatu konsep biologi. Akhirnya ilmu yang diperoleh tidak lain tidak bukan membawa kami lebih dekat dengan Sang Pencipta.

Isinya sama. Tapi, cikgu yang berbeza. Pendokong ideologi berbeza. Pendokong berminda evolusi akan menerjemahkan sesuatu dengan cara pandang sekularnya manakala pendokong fikrah Islam akan menerjemahkan sesuatu dengan cara pandang Islam yang akan mendekatkan penerimanya kepada Allah SWT.

Apa Ideologi @ Fikrah Kita.

Begitu juga halnya dengan Islam yang kita sayangi dan yakini ini. Kita terima dan yakin bahawa cara pandang Islam patut diterima dan diimplementasi oleh masyarakat umum. Sebagaimana mereka –mereka yang saya sebutkan tadi terima dan yakin ideologi mereka sebagai yang terbaik dan perlu diimplementasi dalam bidang pendidikan mereka. Jika mereka tiada penerimaan dan keyakinan, pastinya tidak akan ada usaha untuk mengembangkannya.

Inilah hakikatnya yang perlu ada bagi mereka yang menggelar diri mereka sebagai pendokong-pendokong Islam kerana sunnatullah itu sama. Perlu ada keyakinan, keikhlasan, semangat dan usaha untuk menyebarluaskan fikrah atau cara pandang yang anda yakini. Kemandulan dalam usaha penyebaran dan pengembangan ini bererti berlaku kelonggaran pada fikrah yang anda yakini. Kriteria pendokong inilah yang digariskan oleh Imam Hasan Al-Banna sebagai rukun pemuda  :

1. Keimanan
2. Keikhlasan
3. Semangat
4. Usaha/Amal

Teliti dan susurilah sejarah dan anda akan melihat pendokong apa jua ideologi pasti akan mempunyai ciri-ciri ini. Jadi apa cara pandang kita? Apa fikrah atau ideologi yang kita perjuangkan? Bagi para pemuda ketahuilah bahawa kemampuan yang ada pada anda mampu untuk membina dan membangunkan apa jua ideologi. Justeru Imam Banna berpesan:

"Kamu perlu berfikir masak-masak, gandakan usaha, tentukan pendirian, tunaikan segala hak ummah, dengan segala keistimewaan yang kamu miliki"

Buatlah pilihan yang tepat. Allah berfirman:

"Dan ini jalanKu yg lurus, kamu ikutilah ia. Jangan kamu ikut jalan-jalan (yg lain), nanti kamu berpecah dari jalanNya ....." (Al-An'aam:153) 

Penutup

Justeru, ingin saya serukan kepada para pemuda. Diri anda adalah lebih daripada apa yang anda fikirkan tentangnya. Ketahuilah seperti yang saya sebutkan tadi bahawa potensi dan kemampuan yang kita miliki mampu untuk membangunkan apa jua ideologi. Sepertimana professor-profesor saya di usia muda mereka mampu membangunkan ideologi evolusi dan sekularisasi ilmu mereka, begitu jua kita yang pastinya memiliki kemampuan yang sama.


Jikalau anda mencari ideologi untuk didokong, dokongilah Islam. Yakinlah bahawa hanyasanya ideologi (jalan) ini yang diredhai oleh Allah. Sertakan pula dengan keikhlasan. Padukannya dengan semangat. Dan beramallah dengan fikrah itu. Beserta semua ini dan bantuan dari Allah, Inshallah kita mampu melakukan perubahan kearah pembaikan !


Maaf jika saya banyak menyentuh tentang biologi di awal artikel ini. Memang saya ada minat mendalam dalam bidang ini. Terus terang dalam ilmu biologi terlalu banyak misteri yang belum terungkai dan tiada ‘absolute answer’ tentang sesuatu. Semuanya berubah. Jika saya ingin menasihati para evolusionis, saya akan mengungkapkan kata-kata Nabi Musa a.s apabila ditanya Firaun tentang Tuhannya:



"Tuhan kami ialah yang telah memberikan kepada tiap sesuatu kejadiannya, kemudian memberikannya petunjuk.(Taha: 50)"

Alfaqir Ilallah,
SYED ZULFAQAR BIN SYED MOHD KHAIR
Pelajar jurusan Molekular Biologi,
University of Toronto, Kanada.

2 comments:

  1. Terbaik ! Ramai orang mengaku berfikrah, tapi tidak beramal.

    Bukanlah di katakan fikrah sesuatu yang tidak menghasilkan amal.

    Semoga kembalinya anda ke Malaysia, akan membawa perubahan kepada masyarakat. Terutama dalam menyebarkan fikrah kita.

    Salam sayang,

    -Agunci-

    ReplyDelete
  2. Jazakallah atas komentarnya akhi.

    Salam sayang jua. :)

    ReplyDelete